Archiwum październik 2014


Uproszczona księgowość
Autor: konsultant | Kategorie: Księgowość 
Tagi: księgowość   prowadzenie księgowości   uproszczona księgowość  
30 października 2014, 10:59

uproszczona_księgowośćUproszczona księgowość jest to forma prowadzenie księgowości w firmie, nie narzucająca na przedsiębiorcę wielu obowiązków, łatwa w prowadzeniu i służąca przede wszystkim do rozliczenia się podmiotu gospodarczego z tytułu podatku dochodowego.

 

W przypadku tej formy prowadzenie księgowości przedsiębiorca ma możliwość wyboru:

 

⇒ karty podatkowej,

⇒ księgi przychodów i rozchodów,

⇒ ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

 

Wybór odpowiedniej formy zależny jest od wielu czynników, przede wszystkim przedsiębiorca powinien mieć na uwadze fakt, że każda z tych form dozwolona jest dla danej grupy przedsiębiorców. Aby dokonać wyboru należy pozyskać informacje na temat każdej z uproszczonych form księgowości aby wybrać najbardziej optymalne rozwiązanie.

 

Karta podatkowa przeznaczona jest dla przedsiębiorców, którzy prowadzą działalność w ściśle określonej dziedzinie. Z kolei ryczałt od przychodów ewidencjonowanych uniemożliwia przedsiębiorcy odliczenie wygenerowanych kosztów. Księga przychodów i rozchodów jest najbardziej złożoną formę uproszczonej księgowości i wymaga od przedsiębiorcy ewidencjonowania przychodów i kosztów. Każde rozwiązanie ma swoje wady i zalety.

 

Uproszczona księgowość jest dla przedsiębiorców, którzy prowadzą działalność gospodarczą mniejszych rozmiarów. Stanowi znacznie ułatwienie dla podmiotów gospodarczych, generuje niewielkie koszty oraz w wielu przypadkach umożliwia samodzielnie prowadzenie.

Pełna księgowość
Autor: konsultant | Kategorie: Księgowość 
Tagi: księgowość   prowadzenie księgowości   pełna księgowość  
23 października 2014, 11:03

Pełna księgowość

 

Pełna rachunkowość to część systemu rachunkowości stosowanego w danej jednostce gospodarczej. Składa się na nią szereg czynności i obowiązków księgowych.

 

Podmioty gospodarcze zobowiązane są do:

 

- ewidencjonowanie wszystkich zdarzeń gospodarczych w sposób chronologiczny i systematyczny na podstawie dowodów księgowych,

- ustalania okresowo lub sprawdzania za pomocą inwentaryzacji rzeczywistego stanu posiadanych aktywów i pasywów,

- przeprowadzenia wyceny aktywów i pasywów,

- sporządzania sprawozdań finansowych,

- gromadzenia oraz przechowywania dokumentów księgowych oraz innej dokumentacji, która wymagana jest przez regulacje prawne.

 

Do prowadzenie pełnej księgowości zobowiązane są jednostki gospodarcze, które mają siedzibę lub miejsce sprawowania zarządu na terenie Polski, są to między innymi:

 

•  spółki handlowe,

•  osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne, spółki partnerskie jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 1 200 000 euro,

•  gminy, powiaty, województwo oraz ich związki,

•  oraz inne podmioty.

 

Pełna księgowość to jeden ze sposób rozliczenia się przedsiębiorców z tytułu podatku dochodowego. Nie jest to jednak zasadnicza funkcja pełnej księgowości. Ma ona za zadanie przede wszystkim dostarczyć informacji finansowych na temat prowadzonej działalności gospodarczej oraz umożliwić podejmowanie decyzji inwestycyjnych i strategicznych.


Księgowość w firmie
Autor: konsultant | Kategorie: Księgowość 
Tagi: księgowość   prowadzenie księgowości   usługi księgowe  
08 października 2014, 10:55

księgowość-w-firmie

Obowiązek prowadzenia księgowości przez przedsiębiorców przyjmuje różne formy. Wyróżnia się pełną księgowość oraz formy uproszczone.

 

Każda z tych form przeznaczona jest dla danej grupy podmiotów gospodarczych. Różnice między pełną księgowością a formami uproszczonymi są ogromne.

 

Pełna księgowość prowadzona jest w obrębie wielu regulacji prawnych oraz przybiera bardzo skomplikowaną formę. Najczęściej prowadzona jest przez podmioty gospodarcze, które odgórnie zobowiązane są do wyboru takiej formy w związku z odpowiednimi przepisami prawnymi. Pełna księgowość opiera się na prowadzeniu ewidencji wszystkich zdarzeń gospodarczych jakie mają miejsce w firmie w następstwie prowadzonej działalności gospodarczej. Dzięki prowadzeniu pełnej księgowości przedsiębiorca nie tylko umożliwia sobie rozliczenie z tytułu podatku dochodowego ale także zyskuje obraz finansowo-majątkowy prowadzonej działalności.

 

Z kolei uproszczone formy prowadzenia księgowości w firmie służą przede wszystkim do rozliczenia z tytułu podatku dochodowego. Ograniczają się często do odprowadzenia z góry określonej kwoty podatku bez uwzględnienia osiąganych kosztów oraz przychodów. Z takiej formy opodatkowania korzystają tylko wybrani przedsiębiorcy, którzy spełniają określone normy. Bardzo często po ich przekroczeniu zobowiązani są do wprowadzenia w firmie pełnej księgowości.

 

Uproszczone formy księgowości to:

 

•  karta podatkowa,

•  ryczałt do przychodów ewidencjonowanych,

•  podatkowa księga przychodów i rozchodów.