Księgowość w firmie


Autor: konsultant | Kategorie: Księgowość 
Tagi: księgowość   prowadzenie księgowości   usługi księgowe  
08 października 2014, 10:55

księgowość-w-firmie

Obowiązek prowadzenia księgowości przez przedsiębiorców przyjmuje różne formy. Wyróżnia się pełną księgowość oraz formy uproszczone.

 

Każda z tych form przeznaczona jest dla danej grupy podmiotów gospodarczych. Różnice między pełną księgowością a formami uproszczonymi są ogromne.

 

Pełna księgowość prowadzona jest w obrębie wielu regulacji prawnych oraz przybiera bardzo skomplikowaną formę. Najczęściej prowadzona jest przez podmioty gospodarcze, które odgórnie zobowiązane są do wyboru takiej formy w związku z odpowiednimi przepisami prawnymi. Pełna księgowość opiera się na prowadzeniu ewidencji wszystkich zdarzeń gospodarczych jakie mają miejsce w firmie w następstwie prowadzonej działalności gospodarczej. Dzięki prowadzeniu pełnej księgowości przedsiębiorca nie tylko umożliwia sobie rozliczenie z tytułu podatku dochodowego ale także zyskuje obraz finansowo-majątkowy prowadzonej działalności.

 

Z kolei uproszczone formy prowadzenia księgowości w firmie służą przede wszystkim do rozliczenia z tytułu podatku dochodowego. Ograniczają się często do odprowadzenia z góry określonej kwoty podatku bez uwzględnienia osiąganych kosztów oraz przychodów. Z takiej formy opodatkowania korzystają tylko wybrani przedsiębiorcy, którzy spełniają określone normy. Bardzo często po ich przekroczeniu zobowiązani są do wprowadzenia w firmie pełnej księgowości.

 

Uproszczone formy księgowości to:

 

•  karta podatkowa,

•  ryczałt do przychodów ewidencjonowanych,

•  podatkowa księga przychodów i rozchodów.