Księgowość w firmie
| Kategorie: Księgowość
Tagi: księgowość prowadzenie księgowości usługi księgowe
08 października 2014, 10:55
Obowiązek prowadzenia księgowości przez przedsiębiorców przyjmuje różne formy. Wyróżnia się pełną księgowość oraz formy uproszczone.
Każda z tych form przeznaczona jest dla danej grupy podmiotów gospodarczych. Różnice między pełną księgowością a formami uproszczonymi są ogromne.
Pełna księgowość prowadzona jest w obrębie wielu regulacji prawnych oraz przybiera bardzo skomplikowaną formę. Najczęściej prowadzona jest przez podmioty gospodarcze, które odgórnie zobowiązane są do wyboru takiej formy w związku z odpowiednimi przepisami prawnymi. Pełna księgowość opiera się na prowadzeniu ewidencji wszystkich zdarzeń gospodarczych jakie mają miejsce w firmie w następstwie prowadzonej działalności gospodarczej. Dzięki prowadzeniu pełnej księgowości przedsiębiorca nie tylko umożliwia sobie rozliczenie z tytułu podatku dochodowego ale także zyskuje obraz finansowo-majątkowy prowadzonej działalności.
Z kolei uproszczone formy prowadzenia księgowości w firmie służą przede wszystkim do rozliczenia z tytułu podatku dochodowego. Ograniczają się często do odprowadzenia z góry określonej kwoty podatku bez uwzględnienia osiąganych kosztów oraz przychodów. Z takiej formy opodatkowania korzystają tylko wybrani przedsiębiorcy, którzy spełniają określone normy. Bardzo często po ich przekroczeniu zobowiązani są do wprowadzenia w firmie pełnej księgowości.
Uproszczone formy księgowości to:
• karta podatkowa,
• ryczałt do przychodów ewidencjonowanych,
• podatkowa księga przychodów i rozchodów.