Pełna księgowość


Autor: konsultant | Kategorie: Księgowość 
Tagi: księgowość   prowadzenie księgowości   pełna księgowość  
23 października 2014, 11:03

Pełna księgowość

 

Pełna rachunkowość to część systemu rachunkowości stosowanego w danej jednostce gospodarczej. Składa się na nią szereg czynności i obowiązków księgowych.

 

Podmioty gospodarcze zobowiązane są do:

 

- ewidencjonowanie wszystkich zdarzeń gospodarczych w sposób chronologiczny i systematyczny na podstawie dowodów księgowych,

- ustalania okresowo lub sprawdzania za pomocą inwentaryzacji rzeczywistego stanu posiadanych aktywów i pasywów,

- przeprowadzenia wyceny aktywów i pasywów,

- sporządzania sprawozdań finansowych,

- gromadzenia oraz przechowywania dokumentów księgowych oraz innej dokumentacji, która wymagana jest przez regulacje prawne.

 

Do prowadzenie pełnej księgowości zobowiązane są jednostki gospodarcze, które mają siedzibę lub miejsce sprawowania zarządu na terenie Polski, są to między innymi:

 

•  spółki handlowe,

•  osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne, spółki partnerskie jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 1 200 000 euro,

•  gminy, powiaty, województwo oraz ich związki,

•  oraz inne podmioty.

 

Pełna księgowość to jeden ze sposób rozliczenia się przedsiębiorców z tytułu podatku dochodowego. Nie jest to jednak zasadnicza funkcja pełnej księgowości. Ma ona za zadanie przede wszystkim dostarczyć informacji finansowych na temat prowadzonej działalności gospodarczej oraz umożliwić podejmowanie decyzji inwestycyjnych i strategicznych.